Koronavirová situace s sebou přinesla kromě mnoha jiných změn i tu v chování českých řidičů a významně se odrazila v souvisejících statistikách – například nehodovosti. Nejen o tom byl tiskový brífink, který tradičně hostila Europ Assistance ve svých prostorách. Letos s jednou novinkou – možností on-line přenosu.

Tradiční tisková konference pořádaná ve spolupráci s Klubem motoristických novinářů byla z jarního období přesunuta do podzimních dní. Bohužel ani nyní nebyla situace z epidemiologického hlediska příznivá a bezpečná, proto jsme se v souvislosti s aktuálními vládními doporučeními a nařízeními rozhodli zpřístupnit akci také on-line. Stream byl k dispozici na sociální síti Facebook a prostřednictvím webu ČTK.

Bylo nám ctí na tiskové konferenci opět přivítat ředitele dopravní policie plk. Jiřího Zlého. Žhavým tématem byla již zmíněná aktuální situace panující na českých silnicích.

Dopravních nehod na silnicích výrazně ubylo, od ledna do srpna došlo meziročně k 10,2% poklesu. Na silničním provozu se projevila restriktivní opatření včetně uzavření hranic a výrazné omezení nákladní dopravy. „Během nouzového stavu poklesl počet nehod v průměru o 27,2 %, nicméně zaznamenali jsme i období, kdy jsme evidovali pokles až o 50 %,“ uvedl šéf dopravní policie Jiří Zlý. Podle něj byl z hlediska počtu nehod letošní rok nejlepší od roku 1980, přesto v jejich důsledku zemřelo 323 lidí. Evidujeme mnohem méně těžkých následků dopravních nehod, a to jak zdravotních, tak těch majetkových. Bohužel smutná statistika se týká počtu usmrcených cyklistů, za stejné období jich zemřelo o 7 více než loni.

Generální ředitel Europ Assistance Vladimír Fuchs varoval před dalším fenoménem, který se může v počtu nehod i poruch v nadcházejícím zimním období projevit taktéž výrazně. Autem v době pandemie začali častěji jezdit sváteční řidiči, leckdy ve vozech, které předtím dlouho stály, anebo v těch, které mají k dobrému technickému stavu daleko. U starých vozidel existuje mnohem větší riziko potíží. Už během jarních měsíců Europ Assistance zaznamenala nárůst poruch, především u aut starých osm a více let.

Ze statistik asistenční společnosti vyplývá, že během jarních měsíců byly poruchy asi o 7 % častějším důvodem výjezdu než v roce 2019. Poruchy a následné odstavení vozu jsou přitom častou příčinou takzvaných sekundárních nehod, kterých se ročně stane zhruba tisíc. „V okamžiku, kdy auto zastaví například na rušném nebo nepřehledném úseku, jde často doslova o minuty. Provoz začne ztrácet plynulost a je prakticky jen otázka času, kdy dojde k nějaké nehodě,“ vysvětluje Vladimír Fuchs nejzávažnější rizika poruch.

Europ Assistance proto neustále investuje do aktivit, které vedou ke značnému zjednodušení a zrychlení intervence u řidičů v nouzi. Novinkou je digitální řešení, které je řidičům k dispozici v režimu 24/7. Dalším usnadněním je kontakt přes chytrý telefon, pomocí kterého se upřesní lokace události a posádka zásahového vozu se tak v reálném čase a bez zbytečného prodlení dozví, kde porouchané auto stojí. Díky digitálním nástrojům dokáže Europ Assistance zajistit, že asistenční vůz vyráží za řidičem v nouzi už do tří minut od chvíle primárního kontaktu.

Celá tisková zpráva ke stažení zde.

Tisková konference s plk. Jiřím Zlým