Kolik let má Vaše auto? Pokud si odpovíte, že více než 15, nebudete se řadit k výjimkám. Právě naopak. Vozový park v České republice totiž neustále stárne. Za rok 2020 se průměrný věk osobních automobilů registrovaných v Česku vyšplhal na 15 let. Napříč všemi kategoriemi aut pak průměrné stáří vozidla přesahuje 18 let. „Plnoleté“ auto však automaticky neznamená bezpečné auto.

Omlazující efekt firemních flotil

Stáří vozového parku v České republice už od roku 2011 sleduje Svaz dovozců automobilů (SDA) a statistiky pravidelně zveřejňuje na svých webových stránkách. Z uveřejněných dat lze vyčíst, že se průměrné stáří automobilů na českých silnicích za sledované období kontinuálně zvyšuje. Hlavním důvodem tohoto nepříznivého stavu je mimo jiné také zahraniční import ojetých vozů starších 10 let. Naopak významný omlazující efekt způsobuje pravidelná obnova firemních flotil, ke které dochází průměrně každých 6 let. Na rychlosti obměny vozového parku firem se stále častěji podílejí i operativní leasingy, jejichž obliba neustále roste.

Vozový park v Česku

Pozor na ojetá auta ze zahraničí

Ač je nákup ojetých vozů ze zahraničí lákavý svou cenovou dostupností, měli bychom se mít na pozoru a takový nákup si dobře rozmyslet. Často se totiž v nabídce objevují auta s vysokým kilometrovým nájezdem, neznámou servisní historií nebo dokonce bouraná. Před finálním rozhodnutím o koupi zvažte možnost důkladné prohlídky, případně se obraťte na prodejce s certifikovaným programem pro ojeté vozy.

Pokud se podíváme na aktuální čísla uveřejněná SDA, zjistíme, že za první dva měsíce roku 2021 přibylo na českém trhu přes 22 tisíc ojetých aut ze zahraničí. Z nich bylo víc než 50 % starších 10 let. Ve 22 % registrovaných případů mělo ojeté auto dokonce více než 15 let.

Poptávka na českém trhu

Z průzkumu EY, který se v roce 2020 zaměřil na očekávání automobilových zákazníků při nákupu a užívání vozidel, vyplývá, že v případě, kdy se rodina rozhoduje o koupi nového auta, zohledňuje v mnoha případech nejdříve cenu. Jejich představy často cílí do maximální horní hranice 500 tisíc korun za nový dopravní prostředek. V této cenové relaci se však nová auta až na výjimky rozhodně nepohybují a stejně tak tomu je i v aktuálním trendu ekologických elektrovozidel. V tomto případě je pak jedinou cestou právě nákup ojetého vozidla ze zahraničí či využití leasingových služeb. Dle predikcí této studie bude navíc nabídka vozidel pod půl milionu korun českých stále omezenější.

Vozový park v Česku