Na českých silnicích vloni přibylo nehod, rostla také výše způsobené škody, jak potvrzují i oficiální policejní statistiky. Také Europ Assistance v každodenním provozu zaznamenala růst případů, kdy se na její operátory obraceli řidiči v nouzi.

Celkově vloni tato služba vyřešila 108 498 případů technické asistence, což představuje meziroční nárůst asi o 7 %.

O příčnách rostoucí nehodovosti jsme hovořili s Vladimírem Fuchsem, generálním ředitelem společnosti.

Vladimír Fuchs Europ Assistance

U jakých případů tedy zasahujete?

Nejnáročnější intervence jsou odtahy nebo vůbec situace, které vyžadují asistenci na místě. Takových jsme vloni úspěšně vyřešili přes 89 tisíc. Jsou to také nejnebezpečnější případy, protože řidič v nepojízdném voze na silnici vystavuje riziku sekundární nehody sebe i ostatní auta. Jinak ale řešíme i situace, které sice neznamenají tak velké bezpečnostní riziko, ale pro řidiče jsou nepříjemné. Jsou to typicky různé poruchy nebo záměna paliv. Někdy dokážeme pomoct i po telefonu, bez nutnosti přímé intervence.

Zmínil jste souvislost s bezpečností dopravního provozu. Jak vnímáte přínos asistenčních služeb v této oblasti?

Jak už jsem zmínil, zodpovědní řidiči se snaží řešit svou situaci rychle. Od nás logicky očekávají to samé – že dokážeme v co nejkratším čase zajistit efektivní pomoc. Velký posun přineslo v tomto ohledu zapojení digitálních technologií. Europ Assistance vloni spustila ostrou verzi takzvané Digital Roadside Assistance. V praxi to znamená, že jsme náš prověřený systém komunikace s řidiči a přivolání vhodného zásahového vozidla převedli kompletně do digitální roviny. Díky tomu dokážeme zajistit, že asistenční vůz vyráží na místo nehody či poruchy už do tří minut od chvíle, kdy nám klient dá vědět. Tímto způsobem jsme vloni řidičům ušetřili asi 30 tisíc hodin čekání na pomoc. Letos plánujeme ve zvyšování efektivity pokračovat, chystáme nově rychlejší odbavení i pro ty řidiče, kteří si zatím na plně digitální cestu netroufají.

Jaký byl z vašeho pohledu loňský rok na silnicích?

Objektivní fakta mluví jasně. Na silnicích vloni bohužel přibylo nehod, rostla také výše způsobené škody, jak potvrzují i oficiální policejní statistiky. I my jsme v každodenním provozu zaznamenali růst případů, kdy se na nás obraceli řidiči v nouzi. Celkově jsme vloni vyřešili 108 498 případů technické asistence, což představuje meziroční nárůst asi o 7 %.

Čím si vysvětlujete rostoucí počet zásahů?

Ten trend je dlouhodobý a ze všeho nejvíc se v něm projevuje to, že se čeští řidiči snaží řešit nebezpečné situace na silnici rychle a zodpovědně. Přibývá lidí, kteří mají dobrou zkušenost s asistenčními službami, a ti si pak naše profesionály volají na pomoc zcela automaticky. I proto je náš meziroční růst zásahů vyšší než růst celkového počtu nehod. A pak si je také třeba uvědomit, že my pomáháme i u těch typů komplikací, kde není nutné volat policii.

Vladimír Fuchs Europ Assistance

Bylo to efektivní i finančně? Neprodražuje se asistence kvůli novým technologiím?

V žádném případě. Náklady na vývoj našeho digitálního řešení bezpečně pokryje větší efektivita, zvládneme toho vyřešit víc a rychleji. Asistenti a operátoři se navíc mohou soustředit na složitější případy, takže i jejich práce je efektivněji rozložená. Zásahové vozy pak vybíráme pořád podle stejného klíče, tedy podle toho, jak dobře se vybavením hodí pro daný případ, jak zvládli podobné situace v minulosti a jak jsou daleko. Naše inovace skutečně přinesla větší efektivitu, což mimo jiné potvrzuje i fakt, že jsme za ni vloni dostali prestižní ocenění Quality Innovation Award.

Jak je to vůbec dnes s náklady na asistenční zásahy?

Vůbec nejdražší případ technické asistence se vloni týkal vyproštění a odtahu nákladního auta, tam se náklady vyšplhaly skoro na 220 tisíc korun. Co se týče odtahů, nejdražší byl převoz osobního auta z Finska zpátky do Čech, který vyšel v úhrnu na 97 tisíc korun. To jsou příklady těch nejnáročnějších situací, kterých se každý rok pár objeví. Bohužel nikdo nemůže dopředu s jistotou vědět, zda se taková nepříjemnost nestane právě jemu.

Zdroj: Automakers

V Europ Assistance pracuje od roku 2002. Nejprve na pozici obchodního zástupce, od roku 2005 zastával pozici obchodního ředitele společnosti. V dubnu 2011 byl jmenován generálním ředitelem a jednatelem Europ Assistance s.r.o. a v roce 2012 i jednatelem nově vzniklé dceřiné společnosti ČP asistence s.r.o. Hovoří anglicky, německy, francouzsky. Vladimír Fuchs je víceprezidentem České asociace asistenčních společností.

Absolvoval inženýrské studium  na VŠFS v Praze (obor Řízení podniku a podnikové finance), manažerské studium MBA na Université Jean Moulin Lyon 3 (IFTG VSE Prague) a manažerské studium Master of Healthcare Administration na Advance institute v Praze.

Vladimír Fuchs je mnohonásobným reprezentantem České republiky ve florbalu, aktivní kariéru ukončil v roce 2006, získal 10 titulů mistra České republiky a jako první český hráč byl uveden do síně slávy mezinárodního florbalu. Dnes je externím spolupracovníkem sportovní redakce České televize, pro kterou příležitostně komentuje florbalové přenosy. 

Vladimír Fuchs

Generální ředitel, Europ Assistance